Written by 16:00 Hereze, Ogledi 3 komentara

Marino Badurina: Mokrenje u(z) vjetar

Jedni su to odmah proglasili povratkom “samopoštovanja građanskom Splitu”, drugi su požurili povikati “izdaja!”. Kip splitskog pisca i novinara Miljenka Smoje na Matejuški, postavljen povodom njegova 100. rođendana, nije propustio da uzburka duhove, onako kako je to ovaj splitski i dalmatinski kroničar činio i za života.

Ljevičari, desničari, agresori i branitelji, općenito borci i revolucionari svih fela uvijek su vrlo revni i revnosni ljudi. Nikad nitko od njih ne propusti da odradi svoj dio posla. Svi oni uvijek spremno i predvidivo otpjevaju svoju ulogu koja im je u operetnoj partituri namijenjena.

Dokaz je to da se ni ovaj spomenik zapravo se ne podiže onome koga predstavlja, nego ga suvremenici podižu sami sebi. Smoje za njih nikad ne može biti samo Smoje. On mora biti Smoje građanin Splita, Smoje antifašist, Smoje Jugoslaven, Smoje komunjara, Smoje orjunaš, Smoje kurbar, Smoje režimlija, Smoje lažni ili pravi anarhist. Svi oni biraju za sebe više ili manje ugodnu etiketu kojom će ga označiti. Nije prošao dan, a Smoje je na svojem brončanom odljevu osjetio da spomenici ne služe za drugo nego da provociraju, da ih se zapišava, zalijeva bojom, išarava grafitima, naposljetku i ruši. Netaknuti ostaju samo oni koji nas trajno ostavljaju ravnodušnima. Neki splitski podbadači su odmah po otkrivanju skulpture prokomentirali da je brončani Smoje isti Tuđman. Čudna koincidencija. Svojevremeno oskvrnuće Tuđmanova spomenika u Zagrebu i Smojina spomenika u Splitu su zapravo iz istog izvora. Mentalnog, ne ideološkog. Ali sve ideje su ionako iste. Doduše, prednost oca suvremene Hrvatske pred legendarnim novinarskim perom je što ovaj prvi stoji na pijedestalu, pa i najagilniji pišonja teško može do njega dobaciti. Na sjedećeg Smoju se pak vrlo lako popišati, i doslovno i verbalno.

No da bude jasno da se radi o zabavnoj splitskoj opereti, a ne o šekspirijanskoj tragediji pobrinuo se upravo pišač, koji je na sudu izjavio da je Smoju “blagoslovio” kako bi iznervirao svoju djevojku koja da naprosto obožava autora Malog i Velog mista. I sam Smoje bi guštao u ovakvom zapletu, ili raspletu. 

Svak se ljuti kad mu unerede njegov spomenik. Uprljati nekome dragi spomenik je isto kao onečistiti nečiju iluziju. Spomenici se i podižu zato da se jedan san okameni, pokuša zaustaviti u vremenu. A to je uvijek uzaludno. Svaki spomenik u početku uvijek nešto govori, komunicira. Reagira u prostoru i vremenu, i dobiva povratnu reakciju, pa makar i od onih koji se ne znaju izraziti drukčije nego kroz vlastite fiziološke potrebe. No svaki spomenik s vremenom zašuti i ostane ono što i je, kamena i nečujna skulptura, memento izgubljenom vremenu. Ostane samo njegova (ne)estetska dimenzija. Eventualno pred neko buduće rušenje taj isti spomenik dobije pravo na neke posljednje riječi.

No spomenik nikad nije (bio) istina. Staru Heraklitovu da “ne možeš nikad dvaput zakoračiti u istu rijeku”, trebalo bi još radikalizirati: Ne može se niti jednom zakoračiti u istu rijeku. Kada se čita Smoju jasno je da on nije imao neki stalni identitet. Da je živio kao “beštija koja piše”, kako glasi njegova definicija čovjeka. Reagirao je na podražaje iz okoline. I ispisao toj okolini, za koju sad kažu da ju je prezirao, veći spomenik od bilo kojeg samoproklamera. Ako je Smoje bio narodni neprijatelj, pored takvih neprijatelja prijatelji nam ne trebaju. Ali, da ne budemo baš do kraja naivni, jasno je da je u svako i svačije pisanje od početka ugrađena svojevrsna tvornička greška. Jer pisanje nije nego samo posljedica, nusprodukt mišljenja, a misao uvijek pretjeruje (Hannah Arendt), neizbježno vodi u konflikt, razgraničava nas od drugih. Tako ni Smoje nije izbjegao svoju dozu iluzija. No čije su to zapravo bile iluzije?

Bilo je u Hrvatskoj krajem 1980-ih, pa i početkom ’90-ih, bar dvoje ljudi koji su još uvijek vjerovali u opstanak kakve-takve Jugoslavije (makar konfederativne), dva čovjeka koja se nisu do kraja odricala ni Tita, ni marksizma-komunizma, koji su vjerovali u povijesni dogovor sa Srbima, i sa samim Miloševićem, koji su još uvijek koliko-toliko vjerovali i Jugoslavenskoj narodnoj armiji i generalu Kadijeviću. Jedan od njih se zvao Miljenko Smoje. A drugi – Franjo Tuđman. Samo što su i jedan i drugi ostali vjerni svojim vokacijama. Tuđman general i ratnik, a Smoje kroničar koji se te 1991. povukao na Brač (a ne u Prag kako neki sad pišu) i tamo pisao svoju Ratnu kroniku Maloga mista (objavljenu tek 2018. u izdanju Hena com, a koju bi i pljuvači i pišači trebali pročitati). Smojin grijeh u očima jednog svijeta je dakle bio grijeh propusta. Na kraju i on sam je u posljednjim razgovorima bez zadrške rekao: “Zajeba san se.” No njegovi protivnici i dalje, (ne)svjesno, napadaju te njegove mrtve iluzije svojim, također mrtvim, ali i prepariranim iluzijama. Hoće li i oni jednom imati snage izgovoriti: “Zajebali smo se”?

Naslovna slika: Televizija Jadran

(Visited 525 times, 1 visits today)
Oznake: Last modified: 13. 11. 2023.
Close