Written by 13:00 Hereze, Ogledi 4 komentara

Ratko Cvetnić: Antifašizam kao pomirba

Tuđmanova ideja pomirbe temeljila se na emancipiranju nacionalne povijesti od povijesti Partije: ta bi pomirba bila most iznad onoga rova što ga Partija stalno kopa između sebe i one tihe – i pomalo mutave – većine našega nacionalnog korpusa koja se ne zna politički artikulirati. Ali, premda afirmirana u Domovinskom ratu, događaju koji je iznjedrio današnju Republiku Hrvatsku, ideja pomirbe nije uspjela nadživjeti svoga tvorca. Naprosto, Partija se uspjela resetirati i već 2000. godine opkop između partijske elite i puke nacionalne mase krenuo je u rekonstrukciju u punoj širini. Taj se postupak, sasvim primjereno, nazvao „detuđmanizacijom“.

No, pomirba je ipak preživjela, ali tamo gdje ju je malo tko očekivao. Počet ću sa završnim dijelom toga procesa, anegdotom koju sam kadkad koristio da pokažem razmjere amnezije na kojoj počiva ideologizirani um. Naime, prije desetak godina danas već tradicionalna zagrebačka povorka istospolaca i njihovih simpatizera održana je pod parolom „Antifašizam bez kompromisa“. Neki agent provocateur mogao je – možda je i trebao – stati pred tu kolonu s transparentom na kojem piše „Antifašisti, gdje vam je kapetan Mardešić?“.

Tko je kapetan Mardešić? Kapetan Josip Mardešić, partizanski oficir s otoka Visa, bio je zbog homoseksualne veze s nekim svojim kuririma 1944. godine poslan pred partizanski sud, osuđen na smrt i strijeljan. Da se ne radi o ekscesu svjedoči i načelan stav nove države: početkom pedesetih u Dubrovniku grupa naprednih omladinaca skupila je svoje vršnjake tubaše i protjerala ih kroz špalir batinaša na Stradunu. Eto nam, dakle, prve gay-parade u Hrvatskoj. Istodobno se u Zagrebu odvija suđenje sedmorici uglavnom mlađih ljudi, također pod optužbom „buržujske nastranosti“: biti buržuj u to je doba nastranost već samo po sebi. Sve do pred kraj Titova života homoseksualci, uglavnom muški, slani su na robiju: u tamnice ili na preodgoj na Goli otok.

Ali, čak i kad je dekriminaliziran, homoseksualizam je ostao pod partijskom prismotrom: sredinom osamdesetih sjedili smo u Tkalči, u kafiću poznatog zagrebačkog fulira Darka Belošića, a među nama i Toni Marošević. Maroševića se sjećaju mnogi toga doba, bio je prvi javni homoseksualac, svakako prvi kojeg nisu doživljavali kao redikula, neka vrsta Oscara Wildea s Duhanskoga puta. Decentni i obrazovani bourgeois koji se u svojoj emisiji na Stojedinici elegantno nosio s često vulgarnim – i uvijek anonimnim – telefonskim sugovornicima. Za stolom nas je bila nekolicina svježih povratnika iz JNA (među nama i jedan budući zamjenik ministra obrane) pa smo zaredali s tim anegdotama. Toni je u jednom času odmahnuo rukom: „Te sam se gnjavaže, na sreću, oslobodio“. Ispričao nam je kako je na vojnom odsjeku bez krzmanja outao svoju homoseksualnost i kako je to izazvalo čitav niz problema u sustavu koji naprosto nije znao što bi s njegovim priznanjem. Nisu ti armijski birokrati bili šokirani pukim ukazanjem „muškoljuba“, da upotrijebimo staru formulu Saše Vereša, nego drskošću njegova „samoodređenja“!  Odakle mu pravo na to da sam sebi postavlja dijagnozu? On koji, štoviše, niti nosi haljinu, niti farba nokte?

Na koncu su mu naložili da donese potvrdu radne organizacije. Jer u socijalizmu – ovo napominjem zbog mlađeg čitateljstva – bez partijske potvrde nisi mogao biti ni peder.

Stoga se u pitanju je li antifašizam floskula gubi važnije pitanje: kako je i zašto antifašizam postao floskula? U Enciklopediji Leksikografskog zavoda, koja će – na tragu Franceove ideje o enciklopediji kao „rječniku svemira posloženom po abecedi“ – pod Krležinim vodstvom definirati pojmovnik titoističkog univerzuma, antifašizam je u prvim rečenicama nevelikog članka (svezak I, 1955.) opisan kao „demokratski pokret protiv fašizma za očuvanje demokracije i mira“. Uvod, ma kako općenit, i danas bismo potpisali bez osobitih primjedbi. No, ondašnji autor zna da je ključnom pojmu, a to je demokracija, potrebno određeno uzemljenje. Pokušavajući antifašizam interpretirati kao lijevu ideju koja je kroz narodne fronte mnogih europskih zemalja – od Engleske do Poljske i od Norveške do Grčke – bila nositelj „organizirane borbe protiv fašističkih agresora i antidemokratskih, fašističkih režima“ autor iz leksikografije šaptom prelazi u ideologiju. Zato se, valjda, u članku citira i motivacijsko pitanje što ga je kulturnim pregaocima uputio „veliki pobornik antifašizma“ Maksim Gorki: „Na čijoj ste strani vi, majstori kulture?“ Možemo nagađati koliko je demokratskog prostora – ne samo u trenutku kad je pitanje postavljeno, nego i idućih desetljeća – ostavljeno za odgovor i koliko je anketiranih majstora svoj odgovor preživjelo. Ali, na kraju članka – referirajući se na „podjelu ‘interesnih sfera’“ – ELZ zaključuje da je značaj ratne antifašističke koalicije Britanije, SSSR-a i SAD „zamračen imperijalističkim elementima koje je u sebi nosila“.

Ostavimo sad po strani kako ista ova Enciklopedija tretira „podjelu interesnih sfera“ potpisanu, primjerice, u paktu Hitler-Staljin – koji se u VII. svesku (1964.), u natuknici Svjetski rat spominje tek jednom rečenicom – ostavimo po strani i samog Staljina, kojem je antifašizam bio sredstvo kojim je oplakao propali brak s Hitlerom (ne čudi što je antifašizam i danas zaokupljen istospolnim vezama), ostavimo po strani nepomirljive razlike u demokratskim standardima članica antifašističke koalicije i umjesto toga pogledajmo što ELZ u svom trećem svesku, objavljenom 1958. godine, donosi pod natuknicom homoseksualnost. Dakle, ona „može biti prirođena ili stečena“, no „danas prevladava mišljenje, da se u većini slučajeva radi o stečenoj homoseksualnosti, koja nastaje zbog pogrešnog odgoja djeteta“ kao i da „mnogi homoseksualci odaju svoje patološke sklonosti ponašanjem i načinom odijevanja“, ali ipak „neki slučajevi homoseksualnosti dadu se liječiti psihoterapijom“. Zamijenite (ili pomirite) homoseksualnost iz 1958, s antifašizmom danas i dobili ste sasvim upotrebljivu leksikografsku natuknicu. Pitanje izlječivosti ostavimo otvorenim.

Pokojni akademik Vojmir Vinja bio je autor mnogih znanstvenih radova koji su se bavili nazivljem jadranske faune; akademika je osobito intrigirala činjenica da se ista riba na jednom otoku zove ovako, a na susjednom onako, kao i to da se isti naziv u onom selu koristi za ovu ribu, a u ovom selu za sasvim drugu. Čini se kao da su i leksikografski cvergli kojima se ovdje bavimo isplivali iz lingvističkog akvarija akademika Vinje: jučer se, dakle, antifašizam koristio za jednu pojavu, a danas se koristi za drugu. Onda bratstvo i jedinstvo, danas toplo bratstvo. Također, jučer se ista riba ponosno nazivala komunizam, a danas se zove antifašizam. Sutra će imati neko novo ime. Takvo putovanje najčešće vodi u krug, u što smo se uvjerili i mi u tzv. socijalizmu. Drugim riječima – ne vodi nikud.

Stoga si možemo postaviti pitanje, koji se to antifašizam spominje u temeljima našeg Ustava – je li baš onaj iz vremena ZAVNOH-a, koji homoseksualizam liječi prijekim sudom, ili onaj koji hopše na čelu Parade ponosa? Može li se to dvoje pomiriti? Možemo li naći neki kontinuitet između streljačkog stroja i bandiere arcobaleno, pod kojom bi kapetan Mardešić danas „dizao čelo i stupao smjelo“, ruku pod ruku s Mirkom i Slavkom?

Odgovor postoji, štoviše dan je i prije nego je pitanje postavljeno. Prilika nam je da se još jednom vratimo Gilbertu Keithu Chestertonu koji je prije više od sto godina primijetio da se kontinuitet napredne, progresivne ideologije sastoji upravo u tome da stalno mijenja ciljeve svoga progresa, pa se onda s promjenama smjera mijenja i jezik. U jednom času ideja je da bi svijet trebao biti plav, piše Chesterton, pa se ljudi daju na posao: prebojavaju travu, drveće, izlažu se smrtnoj opasnosti izvlačeći plave šare na tigrovom krznu. Onda odjednom, stiže nova još naprednija ideja – svijet bi trebao biti crven, a već sutra bit će još napredniji – zelen. Doista, svakog dana iznova bojanje cijelog svijeta, redoslijedom duginih boja.

Tako je baš na pomirbi komunizma i homoseksualizma niknuo naš današnji antifašizam – ne samo kao ideološka nego, po svemu sudeći, i kao seksualna orijentacija. Dakako, sasvim je opravdano posumnjati da je Tuđman imao išta slično na pameti, ali – ne budimo sitničavi – pomirba je ipak pomirba. Stoga ponavljamo vapaj s početka teksta: Antifašisti, gdje vam je kapetan Mardešić? Jesu li ga strijeljali komunisti ili antifašisti i kako se to razlikovalo u to doba? I na kojem su se kongresu razdvojili?

Osim toga, imate li potvrdu radne organizacije?

(Visited 1.303 times, 2 visits today)
Oznake: Last modified: 22. 6. 2025.
Close